Fin eftermiddag med dansmusik från Sunne pojkarna Matz Rogers i Brunnsparken

 

Jag vet inte hur många gånger jag varit ute på dans och lyssnat till som jag tycker de mest fantastiske och underbaraste pöjkera i Matz Rogers. Har vid det här laget tappat räkningen men många danskvällar har det blivit men också många mil på vägarna när de spelat upp till dans. Brunnsparken i Örebro är mellan Sveriges största dansställe de bjuder upp och in till dans med flertalet av landets mest populäraste dansorkestrar. På tisdagseftermiddagarna är det trivseldans dock inte varje tisdag. Nu var det första maj och arrangörerna Pro hade lite delade och lika meningar om hur vida de skulle köra dans på första maj. Efter möte med Eva som är chef i Brunnsparken bestämdes att de skulle köra dans men då måste vi ha något riktigt bra som spelar med sagt och gjort de bokade in de enormt oemotståndliga och mycket populära pojkarna från Sunne i Värmland i Matz Rogers. Som man säger i danskretsar ett säkert kort.

 
 

Efter att vi fått lite strul med pappas bil åkte vi hem och tog min bil sedan drog vi iväg mot Örebro och Brunnsparken. Det roliga var att grabbarna visste inget om att vi skulle dyka upp där. Så vi svängde in bakom och parkerade bilen och steg ur. Bytte om och på med min nya skjorta. Han med att ta lite kort runt omkring innan det var dags att betala och gå in. Det var redan mycket folk på plats något som bådade gott. Och så kom då grabbarna ut på scenen och vi smög oss fram de blev förvånade med väldigt glada då vi dök upp. Nämen vad kul utbrast Kalle ja hej på er god afton god eftermiddag Matz Rogers från Sunne i Värmland står på scenen och ska bjuda på dansmusiken här. Låt en morgon vakna sedan kommer Kärleken ska vinna varsågoda. Ut på golvet gled dansparen i en strid ström. Och de fick en rejäl lång applåd efter första dansen herre gud vilken start utbrast Janne bakom sina trummor. Han såg lite chockad ut vi ska öka på farten Blue Hawaii därefter Höga berg djupa hav. Så var dansen igång på allvar. Herrarna Ulf Gullbrand och Roger Andersson klev in i handlingarna och tog fram sina saxofoner. Jag får rysningar i hela kroppen när dessa herrar blåser saxofon samtidigt. Nyanser Rose Marie Stråhles fina klassiker kom därefter från deras skiva Roses of picardy. Det var så många spom jag kände igen och som jag hälsade på där efter denna dans blev det en gammaldans en Schottis klämde de i med. Sån underbar stämning applåderna ville aldrig tystna. Får jag låna din fru ikväll sade Janne bakom trummorna nej du ropade en herre i publiken det går inte min fru med på. Men låten hette så åter så var det dags för saxofonerna i Harbour lights och runt på golvet gled dansparen väldigt lugnt och bara njöt precis som jag gjorde där jag stod och lyssnade.

 
 

Dina ögon är blå höjde farten och tempot under denna danskväll. Hambo, hambo innan det var dags för mer saxofoner Carolina moon följt av Please release me. Lennart stod så tryggt bakom sin klaviatur och spelade och Kalle smekte strängarna på sin gitarr på ett magiskt sätt. Det är så mästerligt när han spelar gitarr och med sån känsla i fingrarna. En kaffevals fick avrunda första delen av denna eftermiddags dans. Så var det dags för kaffepaus vi hade redan fikat så jag och mamma följde med grabbarna in i logen och snackade lite med dom. Nej grabbar det är dags sade Lennart så var det dags att åter spela igen. En, två, fyr så drog det igång Kalle skulle åter få briljera med sitt magnifika gitarrspel i I remember Elvis Presley därefter kom Corrina, Corrina. Vilka applåder de fick efter denna dans tack, tack kära publik ni är så underbara sade Janne. Ett litet hus nere i Skåne kanske det är någon här som har det så hette nästa låt de skulle spela. Tänk om en ros kunde tala sänkte ner farten ganska rejält.

 
 

På begäran spelade de stilla vals jag ska gå genom tysta skyar till publikens glädje. Vad vackert det lät. Ulf denna legend till musiker tog ton och sjöng Dina kärleksbrev innan han åter tillsammans med Roger blåste till i Lätta bubblor. De snurrades och det svängde både på scen och på dansgolvet. Jag slogs av tanken vilken enorm glädje Matz Rogers visar och en suverän bra publikkontakt. Tango innan Ulf Gullbrand skulle sjunga mammas favoritlåt Du läser mellan raderna Carina. En äldre kvinna skyndade fram gud käre gud vad gör bra ni spelar. Kellys gjorde en fantastisk fin låt Du gav mig livet en låt som skänker så mycket tröst. Jaha klockan drog sig mot fem det är så dags för oss att spela sista dansen för denna eftermiddag , kväll sade Janne. Men något hände ja jag vet inte det går inte så bra för mig idag och publiken skrattade okej då nu ska vi spela sista dansen men först vill vi tacka er alla som kommit hit och dansat. Tack till personalen , Sören och alla som gör detta så trivsamt.

 
 

 

Du är vinden ska vi inleda med innan vi avslutar med Livet det har varit gott mot mig.  Så drog det igång och för sista gången gled dansparen ut denna afton och lade en sula på parketten. De spelar så fantastiskt fint och lugnt med en lagom fart och volym på musiken. Efteråt stod publiken och klappade i händerna men åter en trevlig danskväll med Matz Rogers var till ända. Lite snack så tackade vi för oss och gick till restaurangen bredvid för att äta lite mat innan vi rullade hemåt.

 
 

Fridens Mikael.

Kommentera här: