MC premiär i Filipstad på långfredagen

Ett riktigt vårtecken en riktig tradition som varit i över fyrtio års tid är MC premiären. Det är ett riktigt vårtecken, varje år alltid på långfredagen. Det är Christinehamns motorcykelklubb som står som arrangörer. För mig har det blivit en fin tradition att åka upp till Filipstad och kika. De startar alltid klockan 11.00 i Kristinehamn sedan åker de till Filipstad. Där gör de ett stopp innan de åker vidare tillbaka till Kristinehamn.

 
 

Detta brukar varje år locka hundratals ja rent av tusentals som är med och kör men också folk som kommer ut för att titta. Jag satt och åt frukost och konstaterade att vädret var väldigt fint. De hade nämligen lovat regn och dåligt väder. Men vädret var i stället riktigt fint så jag ändrade mig och bestämde att åka upp till Filipstad ändå och titta.

 
 

Gjorde mig klar och drog sedan i väg, tankade och rullade mot Filipstad. Riktigt fint väder och lite trafik var det. Passerade Storfors och sedan vägen in till Nykroppa. Sedan anlände jag till Filipstad. Så himla skönt att åter vara i Filipstad. Kameran åkte fram direkt. Promenerade in mot torget där var det full aktivitet med att förbereda allt. Klockan gick i väg och lite innan tolv började de första motorcykelåkarna att rulla in till torget. Det är lite högtidligt när de rullar in på Kungsgatan. Stunden senare kom det fler och fler åkare.

 
 

In på torget rullade de. På Barilla scenen som den heter stod gruppen Patrasket och skepade. Det fyllde på med motorcyklar en härlig syn för ögat. Jag promenerade runt och tog en massa bilder. Träffade på en jag känner som var med och åkte.

 
 

Såg en Harley Davidson Blå metallic i lacken var den. Bredvid stod en röd Triumph och en vit Yamaha. Det var många fina motorcyklar. Många glada människor på torget. När klockan drog sig mot ett var det dags för åkarna att starta och lämna Filipstad. En efter en gav de sig i väg. Jag fortsatte att promenera runt med min kamera och fotografera i Filipstad. Hur många som körde var svårt att uppskatta men många var de. Filipstads Lottakår sålde både korv, dricka och kaffe. 

 
 

Arrangörer var Filipstadsföretag i samverkan, Filipstads Lottakår, Folkets Hus och Christinehamns MC-klubb, med stöd av Filipstads kommun.

Fridens Mikael.

Kommentera här: